Бедняк или милионер, геният остава еталон
Микеланджело |
Микеланджело ди Лудовико Буонароти Симони (6 март 1475 г. – 18 февруари 1564 г.) е един от тримата титани на Ренесанса (заедно с Леонардо да Винчи и Рафаело). Италианският художник, скулптор, поет и архитект е представител на Флорентинската школа. Тази година светът отбелязва 445 години от смъртта му.
Микеланджело е роден на 6 март в Капрезе, малък град в Тоскана, зависим от Флоренция. Той произхожда от благороднически род и е потомък на графиня Матилда Тосканска. Ранните си години прекарва при дойката си и нейния съпруг каменоделец.
Още на 6 г. остава полусирак
умира майка му, оставяйки го с баща му и четирима братя, за които той се грижи цял живот. Едва на 13-годишна възраст Микеланджело постъпва в работилницата на Доменико Гирландайо, а след година чиракуване отива да учи в основаната от Лоренцо Великолепни академия. От 1489 до 1492 г. живее в Палацо Медичи. Оттогава са първите му творби - "Мадоната на стълбите" (1490-1492) и "Битката с кентаврите" (1491-1492).
Давид |
завистливи конкуренти
Доста по-късно след повреда тя е преместена в Галерия „Академия“. През 1504 г. Синьорията във Флоренция поръчва на Микеланджело и на Леонардо да Винчи да изрисуват стените на Камарата на Съвета в Палацо Векио, седалище на флорентинското правителство. Микеланджело работи по картона на Битката при Кашина, а Леонардо - по Битката при Ангиари. Цяла Флоренция се разделя на два лагера. Но нито една от творбите не е завършена.
Сикстинска капела |
над 300 библейски фигури
И се случва недопустимото - църковен глава позволява собственият му план да бъде променен от художника. Изрисуването на огромния таван (40 х 14 м) отнема години. На най-високата част от потона Микеланджело поставя 9 епизода от Книгата на сътворението - Сътворението на Адам, Адам и Ева в Райската градина, Пиянството на Ной, Потопът.
Пиета |
гробницата на Медичите
в църквата „Сан Лоренцо“ във Флоренция Там оставя прекрасните скулптурни композиции „Ден и Нощ”, „Утро и Здрач”.
През септември 1534 г. Микеланджело се преселва окончателно в Рим, където остава до края на живота си. Идва времето на голямата фреска на „Страшния съд” в Сикстинската капела. Между двата проекта са минали над 20 г., изпълнени с политически събития и лични скърби. Настроението на "Страшния съд" е мрачно; голият Христос не е образ на утешение, а на разплата. Доста съвременници на художника виждат лицата си на фреската, а църковните власти са възмутени от голотата.
Освен художник Микеланджело е и архитект. През 1537-1539 г. получава поръчка да преустрои върха на Капитолийския хълм в площад. Въпреки че не е завършен дълго след смъртта му, проектът е изпълнен основно по неговия план. През 1546 г. е назначен за гл. архитект на „Св. Петър“ и проектира нейния купол, замислен от Браманте. Продължава да
пише поезия до последните си дни
и извайва две прочувствени късни Пиети малко преди смъртта си на 89 г. Негова поезия съдържа най-скъпата нова книга - „Микеланджело. Сръчната ръка”, сътворена ръчно през 2008 г. Тя тежи 30 кг, кориците й са от мрамор, а цената – 100 000 евро.
Често зад познати шедьоври хората търсят закодирани символи. Двама бразилски лекари описват в книгата си “Тайното изкуство на Микеланджело”, че са разкрили тайния урок по човешка анатомия, който Микеланджело е зашифровал в Сикстинската капела. Джилсън Барето и Марчело де Оливейра смятат, че прочутият художник е
кодирал знания за анатомията
на човека в 34 от 38-те фрагмента на шедьовъра си. Те са убедени, че стволът на дървото във фреската “Сътворението на Адам” е структура на човешките бронхи, а зеленият чувал на един от фрагментите - човешкото сърце. Това не са първите лекари, видели в Сикстинската капела изображения на човешки органи, посочва Ройтерс. Преди 15 г. Франк Мешбергер обръща внимание, че фигурата на Бог и обкръжилите го ангели в “Сътворението на Адам” напомня на човешкия мозък в разрез.
Мойсей |
оплаквал бедняшкото си всекидневие
но според изследванията на Хатфийлд (публикувани в книгата "Богатството на Микеланджело") вследствие на възнагражденията бил събрал значително за времето си състояние, обърнато в недвижима собственост в Рим и Флоренция. Изчислено към днешна дата, то би възлизало на десетки милиона долари. "Микеланджело се опитвал да създаде впечатление, че неговите покровители и клиенти, най-вече папите, са се отнасяли нечестно с него, докато всъщност истината била обратната", разказва Хатфийлд. След 5 века е трудно да се стигне до истината. Може би по-важни от нея са шедьоврите, оставени от гения.
Няма коментари:
Публикуване на коментар