Мадоната при скалите на Леонардо разкрива, че Христос е духовен двойник на Йоан Кръстител.
Когато я видяха, монасите изтръпнаха. Първоначалното възхищение от рисунъка изчезна за секунди. Францисканците започнаха трескаво да се кръстят. Какво си въобразява този синеок гигант, който вечно се перчи... с искрящо бялата си риза? Нали имаше точни указания какво да нарисува, съскаше абатът. "Ерес!", пригласяха му с нисък глас братята донего. И стрелкаха с поглед под качулките си Леонардо. Маестрото както винаги им се беше подиграл, но този път щеше да си плати. За срока, който eстествено не спази, никой не отваряше и дума. Но за това, което любимият художник на Миланския херцог Лудовико Сфорца бе направил от централната част на триптиха в олтара на "Сан Франческо Гранде", нямаше извинение. Леонардо трябваше да пресъздаде върху дървото Светата Дева и непорочното й зачатие. Вместо това две абсолютно еднакви деца, близнаци, сякаш се присмиваха на монасите от олтара. Мадоната
бе прегърнала коленичил младенец. До нея бе Архангел Уриел, онзи, който се явил на Ной заедно с детето Йоан Кръстител. Тръпки побиваха абата, докато гледаше как Йоан благославя Исус. Как Уриел сочи Спасителя, а Мадоната е протегнала ръка над Кръстителя. Светотатство! И не само това, очите и на Девата, и на Архангела гледаха не Исус, а Йоан, казвайки недвусмислено, че за тях истинският Месия е Кръстителят...
Дали през 1483 г., когато францисканците за първи път виждат "Мадоната при скалите" са реагирали точно така - не се знае. Факт е обаче, че заради творбата, показваща първата среща на Йоан и Исус при бягството им от Ирод, обвиненията в ерес към Леонардо започват буквално да валят. Две от тях са изключително сериозни: Леонардо е изобразил Йоан като близнак на Исус, Мадоната и Младенецът нямат ореол.
"Мадоната при скалите" е един от малкото случаи, при които Да Винчи тстъпва. За да угоди на поръчителите си и да заслужи 100-те дуката, броени за творбата,
маестрото я прерисува. По свой си начин. Просто слага кръст в ръцете на
момчето, прегърнато от Мадоната, и така сменя местата на Йоан и Исус. В
резултат Йоан приема благословия от Исус. И тримата имат ореол. Децата
си приличат, но не са еднакви. А Уриел не сочи никого. Единствено погледът на Архангела, насочен към Кръстителя, потвърждава идеята от първата картина - че за Леонардо месията е друг.
През целия си живот Леонардо е обсебен от Йоан Кръстител. Апокрифни евангелски текстове твърдят, че основните персонажи от Новия завет са Дева Мария и Йоан, а не Исус. Последователите на идеите на Кръстителя вярват в прякото духовно общуване с Бога, без посредничеството на църквата. Отричат
тайнствата и възкресението на плътта. Векове наред ортодоксалната църква
има проблем с Йоан Кръстител и неговите последователи от есеите до катарите, за какъвто някои определят и самия Леонардо.
Заради Евангелие от Лука Рим е принуден да тачи Кръстителя. Според апостол Лука двете момчета били братовчеди. Като Ааронов наследник Йоан имал право
да претендира за първосвещеник месия. А като потомък и на Аарон, и на Давид Исус пък можел да претендира и за първосвещеник месия, и за цар месия. Така братовчедитe давали отговор на молитвите на евреите за обединение на духовното и светското в един и същи род.
След официализиране на християнството Църквата признава Йоан за наставник на Исус, неохотно приема и Христовото кръщение в река Йордан. Но оттогава
насетне всяко залитане по учението на Йоан, вдъхновявало първите християни, било унищожавано като ерес. Защото Синът Божи не може да има земен учител. Впрочем не докрай - в Ирак, в делтата на Шат-ел Араб, и днес живеят няколко хиляди сабии - древна секта, за която именно Йоан Кръстител е истинският Месия, а не Христос. Интересно е, че пророк Мохамед на няколко места говори за сабиите в Свещения Коран, като изрично ги признава за единобожници, равни на християните и евреите.
Днес още се спори дали Леонардо е рисувал и двете версии на "Мадоната при
скалите". Мнозина смятат, че скандалният първи вариант, който се пази в Лувъра, е бил дело на негов ученик, който маестрото поправил. Полемиката
се разгоря през 2005 г. покрай каноничния вариант. Той е в Националната
галерия в Лондон. Миналата година експертите обявиха, че под нея има
друга картина на Леонардо - на коленичилата полугола Мария Магдалена.
Независимо от скандалите около Маестрото близнаците са една от фиксидеите на Леонардо, особено когато пресъздава живота на Исус. Сякаш за да отмъсти
на францисканците в Милано, той избира за най-величествената си картина -
"Тайната вечеря", не дърво, а каменната стена на манастира "Санта Мария
деле Грация". Там никой не може да го накара да прерисува. И отново
включва "близнаци". Исус и Яков са като две капки вода. Симон и Андрей -
също.
Евангелията не говорят за близнаци. Но пък Кумранските ръкописи и свитъците от Наг Хамади представят Исус като духовен близнак на Йоан. От друга страна, евангелията са единодушни, че братя по кръв са първите двама апостоли, тръгнали след Христос - Андрей, наречен за това Първозванни, и Симон, останал завинаги с името Петър. Що се отнася до Яков и Исус, църковните отци дълго време спориха дали те са братя и по кръв, или само по дух.
Точка на споровете сложи случайно откритата през 2002 г. в Ерусалим скална гробница с недвусмислен надпис на арамейски: "Яков, син на Йосиф и брат на Исус". Експертите изключиха всякаква възможност за фалшификации. Така се потвърждава църковното предание, че след като възкръсналият Христос разпраща учениците си да разнасят учението му на всички народи, Яков остава в Ерусалим. И според православната, и според католическата църква той е първият патриарх на града.
Няма коментари:
Публикуване на коментар